پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 226766
جابجايي مديران صندوق ذخيره فرهنگيان امري سياسي است
تاریخ انتشار : 1395/08/02 14:37:14
نمایش : 886
صندوق ذخيره فرهنگيان در سال 74 و بر اساس برنامه دوم توسعه، تأسيس شد و قرار بر اين بود که فرهنگيان 5 درصد از حقوق‌شان را به صندوق واريز کنند و دولت نيز معادل اين رقم را کمک کند تا اين صندوق جان بگيرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، محمدرضا محدث خراساني قائم‌مقام مديرعامل اسبق صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار داشت: صندوق ذخيره فرهنگيان در سال 74 و بر اساس برنامه دوم توسعه، تأسيس شد و قرار بر اين بود که فرهنگيان 5 درصد از حقوق‌شان را به صندوق واريز کنند و دولت نيز معادل اين رقم را کمک کند تا اين صندوق جان بگيرد.

* بررسي 3 دوره فعاليت صندوق ذخيره فرهنگيان 

نايب رئيس‌ اسبق هيأت مديره صندوق ذخيره فرهنگيان با بيان اينکه اين صندوق تقريباً 3 دوره را شاهد بوده است، گفت: يک دوره به کساني باز مي‌گردد که صندوق را تأسيس کردند و تا سال‌هاي 79، 80 هم به دنبال اقبال فرهنگيان بودند و اقداماتي نيز انجام شد. 

وي اضافه کرد: يک دوره از سال 80 به بعد تا سال 84 هست و در اين دوره حدود 600 هزار فرهنگي عضو شدند و سرمايه صندوق هم، رقم بسيار خوبي بود.

* اداره صندوق ذخيره فرهنگيان به شکل خانوادگي

محدث با بيان اينکه اين دوره با وزارت مرتضي حاجي همزمان بود، افزود: مديران اين زمان که مديران دولت اصلاحات بودند، يک مقداري مسائلي را براي صندوق ايجاد کردند که مسئله اول اين بود که به شکل خانوادگي صندوق اداره مي‌‌شد.

قائم‌مقام مديرعامل اسبق صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه داد: مرتضي حاجي که وزير آموزش و پرورش بود، برادرش مهدي حاجي را به عنوان مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان منصوب کرد و از طرف ديگر شرکت بازرگاني ايجاد کردند و دامادشان را به عنوان مديرعامل آن شرکت منصوب کردند.

 وي با بيان اينکه صندوق ذخيره فرهنگيان در آن زمان يک مقداري از کارهاي تخصصي و اقدامات مفيد خارج شد و اوجش تا سال‌هاي 83، 84 بود که اقدامات مناسبي انجام نشد، گفت: آقاي غندالي آن زمان مديرکل آموزش و پرورش شهرستان‌هاي استان تهران بود که توسط آقاي حاجي به عنوان معاون توسعه مديريت و پشتيباني وزير آموزش و پرورش و قائم‌مقام وي در صندوق ذخيره فرهنگيان، منصوب شد.

محدث اضافه کرد: در دوره آقاي غندالي  يک مقدار حرکت‌‌هايي انجام شد که بعدها وقتي بنده به صندوق آمدم، نامه‌هاي سازمان بازرسي و ديوان محاسبات را در خصوص آن عملکردها مشاهده کردم.

* خريد ساختماني براي آموزش و پرورش با پول فرهنگيان

عضو اسبق هيأت مديره صندوق ذخيره فرهنگيان ادامه داد: به عنوان مثال نامه‌هايي از سازمان بازرسي آمد که نشان مي‌داد ساختمان علاقه‌مندان که مقابل ساختمان مرکزي وزارت آموزش و پرورش در خيابان قرني قرار دارد، با پول صندوق خريداري شده است؛ در حقيقت آموزش و پرورش در آن زمان قصد خريد آن ساختمان را داشته است که ديوان محاسبات اجازه نداده است و به همين دليل آقاي غندالي به صندوق ذخيره دستور داد که اين ساختمان را براي وزارتخانه از محل پول فرهنگيان خريداري کند.

وي با بيان اينکه ارزش پول اين ساختمان در حال حاضر شايد بيش از 200 ميليارد تومان باشد، اظهار داشت: اين ساختمان مال فرهنگيان بوده ولي بدون هيچ اجاره‌اي و هيچ قراردادي در اختيار وزارت آموزش و پرورش است.

محدث افزود: حکم دادگاه را هم ما گرفتيم که ساختمان بايد برگردد ولي متأسفانه وزارت آموزش و پرورش نه ساختمان را پس مي‌داد و نه اجاره‌اي پرداخت مي‌کرد. 

وي با اشاره به اينکه اقداماتي از اين شکل بسيار انجام شده است، گفت: در بخش بازرگاني، يک‌سري خريدهايي خارج از کشور انجام شد که معلوم نشد چطور شده است و رقم درشتي را صندوق ضرر کرد؛ البته اين قضيه پرونده دارد ولي اين موضوع به دلايلي چون فوت چند نفر از افراد مرتبط به آن، همچنان به سرانجام نرسيده است؛ در کنار اين موارد، شرکت‌هاي کوچکي در صندوق تشکيل شد که با هدف سودآوري نبود.

* ايجاد هيأت تسويه در صندوق ذخيره فرهنگيان 

محدث بيان کرد: در سال 87 که به صندوق رفتيم، تعدادي پرونده از اين دست وجود داشت و سعي کرديم که در فضاي آرام، اين موارد را احقاق حق کنيم؛ به عنوان مثال افرادي در بعضي از شرکت‌ها وام‌هايي را مثلا براي سفرهاي خارج گرفته بودند و پول‌ها برنگشته بود.

وي با بيان اينکه هيأتي به نام تسويه را ايجاد کرديم، اضافه کرد: افراد اميني را انتخاب کرديم تا وجوه را به صندوق برگردانند که موفق هم بوديم و 90 درصد اين پرونده‌ها، حل شد؛ البته چند پرونده حل نشد که يکي از آنها همان ساختمان علاقه‌مندان است.

*در دوره اصلاحات، ضربه‌هاي سنگيني به صندوق ذخيره فرهنگيان وارد شد

معاون اسبق توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش با بيان اينکه در دوره اصلاحات، ضربه‌هاي سنگيني به صندوق ذخيره فرهنگيان وارد شد، گفت: خوشبختانه در اين 7، 8 سال مديراني که آمدند، اقدامات خوبي انجام شد؛ مدير اول فعاليت‌هاي خوبي داشت و آقاي اميدعلي مدير دوم که تا چندي پيش عضو هيأت مديره صندوق ذخيره نيز فرهنگيان بود، کار اقتصادي کرد و تيمي شامل فرهيختگان دانشگاهي و افراد اقتصادي را در مديريت هلدينگ قرار داد و انصافاً کار اقتصادي انجام شد.

وي ادامه داد: يک نکته را بايد بگويم و اينکه آقاي اميدعلي، هم‌گرايش سياسي با ما نبود ولي فردي متدين و اقتصادي بود که کارهاي موفقيت‌آميزي را انجام داد و ثروت صندوق ذخيره فرهنگيان را به حدود 6 هزار ميليارد تومان رساند.

محدث اضافه کرد: سود صندوق ذخيره فرهنگيان که در دوره اصلاحات حدود 70 ميليارد تومان بود، در دوره اول مديران اصولگرا به 400 ميليارد تومان رسيد و آقاي اميدعلي اين ميزان را در سال 92 به نزديک 1200 ميليارد تومان رساند و در جلسه‌اي که ايشان توديع شد، اعلام کرد که اگر بنده باشم سال ديگر اين سود به 1500 ميليارد تومان خواهد رسيد.

* برخورد سياسي در صندوق ذخيره فرهنگيان 

قائم مقام اسبق مديرعامل صندوق ذخيره فرهنگيان اظهار داشت: مشکل تيم جديدي که آمد، اين بود که يک مقدار برخورد سياسي کردند و افرادي که بر شرکت‌هاي مختلف منصوب شدند بر اساس تخصص نبودند و افراد مرتب تغيير پيدا مي‌کردند.

وي با بيان اينکه احساس مي‌شد نگاه اقتصادي به صندوق نبود، گفت: فعلا نمي‌خواهم به مسائل داخل صندوق و اختلاس‌هاي آن وارد شوم فقط از يک ديدگاه تخصصي و مديريتي عنوان مي‌کنم که آن تيم نتوانست کار اقتصادي کند و متأسفانه شنيدم سود را در سال 94 به 400 ميليارد تومان رساند.

* ثروت صندوق بايد اکنون 10 هزار ميليارد تومان باشد

محدث ادامه داد: در دوره ما، مطالباتي را که از دولت داشتيم در قالب سهام پتروشيمي گرفتيم و سهامدار 2 پتروشيمي بزرگ شديم که مجموعه اينها در اين‌ سال‌ها بايد به سودآوري مي‌رسيد يعني در آن زمان دوره ساخت و آماده شدن اين شرکت‌ها بود و الان دوره بهره‌برداري است که سود صندوق به شدت بالا مي‌رفت؛ متأسفانه افرادي که در منصب‌ها قرار گرفتند، توانايي اقتصادي نداشتند و بيشتر نگاه سياسي بود.

وي افزود: در حال حاضر مي‌بينيد که فرهنگيان به شدت نگران هستند زيرا ثروت صندوق ذخيره فرهنگيان بايد الان به 10 هزار ميليارد تومان مي‌رسيد و سود آن بايد حداقل 1700 ميليارد تومان بود؛ ولي مي‌بينيد در نامه‌اي که چندي پيش آقاي غندالي به دادستاني نوشته بود، اين اتفاقات باعث شده است که 200 ميليارد صندوق ضرر ببيند و نشان دهنده آن است که تيم اقتصادي که بتواند در بحران‌ها، مشکلات را حل کند، وجود ندارد.

* قوه قضائيه با قدرت و بودن اغماض با مجرمان برخورد کند

معاون اسبق توسعه مديريت و پشتيباني وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: امروز همه فرهنگيان چشم‌شان به يک اقدام عادلانه از سوي قوه قضائيه است تا با قدرت و بدون اغماض با آنها برخورد کند؛ چه اشکالي دارد که نام افراد را اعلام کنند و جرم آنها را بگويند و تيم قوي حسابرسي را به صندوق و شرکت‌هاي تابعه‌اش بفرستند تا مشخص شود با پول معلمان چه کرده‌اند و اين موارد را نيز به اطلاع فرهنگيان برسانند؛ 

وي با بيان اينکه فرهنگيان مي‌گويند ما که اقتصادي نبوديم و وزير آموزش و پرورش قرار بود که به نيابت از ما هلدينگي را نظارت کند پس اين چه وضيعتي است؟، ادامه داد: اگر اين موضوع در هر دستگاهي بود، تا به امروز اقداماتي مي‌کردند ولي متأسفانه اقدام ديرهنگام آقاي فاني و انتصاب در روز آخر، چه تأثيري داشت و چرا وي اين جفا را به حق معلمان کرد؟

محدث با بيان اينکه اين موضوع حق و حقوق 900 هزار فرهنگي است که به فرزندان ما تدريس مي‌کنند و اگر آنها نگران باشند، چه اتفاقي مي‌افتد، گفت: از مجلسيان توقع داريم که در مورد وزير بعدي آموزش و پرورش با قدرت برخورد شود و دور از مسائل سياسي، به وزيري رأي دهند که از بين فرهنگيان باشد، توانايي اداره وزارت آموزش و پرورش را داشته، برخورد مناسب در شرايط داشته باشد و به دور از تيم‌هاي سياسي اقدام کند. 

وي تصريح کرد: در حال حاضر تيمي که در صندوق ذخيره فرهنگيان مستقر شده است، تيمي سياسي بوده و اقتصادي نيست.

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html